Bewustzijn

Wat is bewustzijn?

Bewustzijn is het aanwezig zijn in het moment. Je staat dus niet in een auto-pilot en bent niet routinematig bezig. Wanneer je bewust bezig bent probeer je te voelen wat er op dat moment speelt. In situaties met mensen probeer je dus te bespeuren wat gevoelens met jou en de ander doet en laat je ook zien dat je die ander ziet. Bewustzijn is dus eigenlijk een hele actieve bezigheid. Ook wanneer je alleen bent, kun je met bewustzijn bezig zijn. Je probeert bijvoorbeeld met al je zintuigen te voelen hoe deze omgeving voelt.

Wanneer je goed stil staat bij de gevoelens die ervaringen opleveren dan koppel je deze in je hoofd. Doe ik dit dan voel ik dat. Je bent je bewust van wat een ervaring met je doet. Dit is handig want zo kun je ook later beter sturen in vergelijkbare situaties. Dit sturen doe je door je gedrag aan te passen op de situatie ("Als ik het zo doe dan werkt dit het beste voor mij en/of de ander"). Hoe meer ervaring je hebt in dit koppelen van gevoel en gedrag des te beter kun je  dit ook toepassen in nieuwe situaties. Dit kun je ook wel inlevingsvermogen noemen. Ook dat is prettig om te hebben. Zo kun je bijvoorbeeld gevoelsmatig beter voor je partner zorgen of beter sturen als manager van een team.

Oorzaken van minder bewustzijn

Het niet stilstaan bij gevoelens kan verschillende redenen hebben:

  1. Je hebt nooit geleerd om met gevoelens om te gaan
    Veel mensen hebben van huis mee gekregen "HUP DE SCHOUDERS ER ONDER" of  "NIET ZEUREN MAAR POETSEN". Hiermee zijn vaak alle negatieve gevoelens die door ervaringen zijn ontstaan, bestempeld als lastig en/of niet bruikbaar. Natuurlijk voelt iedereen, maar wanneer je al op jonge leeftijd wordt aangeleerd om het gevoel te negeren,  dan  leer je er dus ook niet mee om  te gaan.
  2. Je bent bang voor gevoelens die naar boven zouden kunnen komen
    Wanneer je een negatieve ervaring hebt gehad, die veel pijn deed, heb je al snel de neiging om hier niet al teveel bij stil te staan. Het doet immers pijn en niemand wil pijn hebben. Vaak proberen we door "leuke dingen te doen", of door het leven  vol te plannen, er voor te zorgen dat je niet met dit negatieve gevoel bezig hoeft te zijn.
  3. Je accepteert jezelf niet (negatief zelfbeeld)
    Pas wanneer je tegen jezelf kan zeggen, dat het niet erg is, dat je naast positieve gevoelens ook negatieve gevoelens hebt, accepteer je jezelf. Dit kan soms erg moeilijk zijn, omdat dan het plaatje wat je had van jezelf, niet meer overeen komt, met de gevoelsmatige feiten. Omdat je jezelf niet "goed" vindt, zal je ook minder rekening houden met jezelf  en ga je op die manier continue over je eigen grenzen heen.

Hoe wordt bewustzijn tegen gehouden?

  1. we doen de dingen op de auto-pilot
  2. we plannen ons leven helemaal vol, zodat er geen tijd is om te voelen
  3. we zetten continue de schouders er onder
  4. we leven van doel naar doel
  5. we houden kosten wat het kost, vast aan het ideale plaatje
  6. we negeren anderen, maar ook ons zelf

Nadelen van leven zonder bewustzijn

  1. niet kunnen genieten omdat je weinig echt voelt
  2. niet goed je grenzen aan kunnen geven omdat je ze niet ziet
  3. gebrek aan diepgang
  4. geen grip op je leven hebben
  5. mensen om je heen onbewust pijn doen
  6. continue over je eigen grenzen heen gaan

Is bewustzijn te trainen?

Bouwen aan bewustzijn is mogelijk.  Meestal is er een combinatie nodig van het verkrijgen van zelfinzicht d.m.v. persoonlijke gesprekken en  opdrachten die je in je privéleven moet uitvoeren. Binnen deze praktijk wordt counseling gebruikt om voor dit zelfinzicht te zorgen. Coaching wordt ingezet om vervolgens ook echt praktisch er mee bezig te gaan. Wil je hier meer over weten, of wil je een vrijblijvend kennismakingsgesprek, neem dan contact  met mij op.