Verlatingsangst verminderen

Heb ik verlatingsangst?verlatingsangst

Eigenlijk is die vraag niet altijd zo simpel te beantwoorden. Krijg je namelijk echt te weinig aandacht en bevestiging van je partner of ben je echt onevenredig veel bezig met het idee dat je partner wel eens bij je weg zou kunnen gaan? Dit eerst goed uitzoeken is meestal de eerste stap die genomen moet worden. Dit kun je doen door relatiecoaching in te zetten waarbij objectief wordt gekeken hoe jullie relatie functioneert. Mocht er dan iets mis zijn dan kun je daar samen op een positieve manier aan werken. Misschien komt er ook wel uit dat je inderdaad last hebt van verlatingsangst. Hierover vertel ik hieronder wat meer.

Wat is verlatingsangst?

Wanneer je verlatingsangst hebt voel je je vaak onzeker en speel je vaak veel met het idee dat je partner wel eens bij je weg zou kunnen gaan. Dit kun je dus ook voelen wanneer je relatie gewoon helemaal top is. Mensen met verlatingsangst hebben vaak de neiging om hun partner te gaan controleren, meer om bevestiging te vragen en zijn vaker jaloers. Dit weten ze vaak van zichzelf en daar zijn ze niet blij mee. Hierdoor worden ze vaak nog onzekerder! Daarnaast ontstaat door dit gedrag vaak steeds meer spanning tussen de partners waardoor de verlatingsangst versterkt wordt. Je voelt immers door die spanningen je minder verbonden met je partner. Vaak zie je dat mensen die onzeker zijn over zichzelf en/of in het verleden een ervaring hebben gehad met een partner die (emotioneel) ontrouw is geweest meer last hebben van verlatingsangst.

Verlatingsangst  kan ook op een andere indirectere manier naar buiten komen. Voorbeelden hiervan:

  • steeds conflicten hebben over de hoeveelheid aandacht die een partner geeft
  • steeds gedoe hebben over wat een ander wel en niet mag doen
  • niet je eigen grenzen aangeven en jezelf steeds wegcijferen tot het moment dat je boos wordt omdat je niet genoeg aandacht krijgt

Voor jezelf is verlatingsangst een verschrikkelijk rot gevoel. Je zou het liever niet willen voelen, maar het lijkt wel alsof je er niets tegen kunt doen. Dat is echter niet zo. Je kunt wel degelijk werken aan je zelfvertrouwen waardoor je er veel minder last van hebt.

Verlatingsangst en bindingsangst

Verlatingsangst en bindingsangst hebben veel overeenkomsten. Sommige singles vinden het moeilijk om zichzelf te binden. De angst is namelijk dat het heel veel pijn kan doen om iemand kwijt te raken. Daarom wordt soms de lat zo hoog gelegd voor een toekomstig partner, dat niemand daar aan kan voldoen. Ontstaat er echter wel een relatie, dan kan het gebeuren, dat de bindingsangst omslaat in verlatingsangst. Nu er toch een partner is gevonden wil je deze dan zeker niet kwijt raken. Vaak ontstaat er dan een ontzettend gespannen krampachtige sfeer waardoor de nieuwe partner zich echt opgesloten kan voelen.

De invloed van verlatingsangst op de partnerrelatie

Voor de partner van degene met verlatingsangst is het vaak ook niet fijn om hiermee geconfronteerd te worden. Deze partner kan namelijk te maken krijgen met:

  • overmatig bevestiging moeten geven
  • overmatige controledrang 
  • overmatige jaloezie  
  • een niet zelfstandige partner

Dit alles zet vaak veel druk op de relatie en kan erg benauwend zijn. Soms lijkt het dat je als partner van iemand met verlatingsangst niets hier aan kan doen, maar dit is niet helemaal waar.  Zeker wanneer er gewerkt wordt aan het verminderen van deze angst kan een partner hierbij ondersteunen.

Hulp bij verlatingsangst

Werken aan het verminderen van verlatingsangst kun je individueel doen maar ook samen met je partner. Kies je een individueel traject, dan ga je vooral bezig met het vergroten van je eigen zelfvertrouwen, het verminderen van het tobben en krijg je handvatten zodat je met moeilijke situaties kunt omgaan. Verlatingsangst kan behoorlijke druk zetten op je relatie. Daarom is het soms ook verstandig om dit samen met je partner aan te pakken. Juist omdat het zo gevoelig ligt, is het vaak moeilijk om er samen over te praten. Het probleem op een persoonlijke manier bespreekbaar maken is dan ook een belangrijk onderdeel van de gesprekken die je binnen deze praktijk samen kunt doen. Daarnaast gaan we ook werken aan oplossingen. Hierbij kijken we o.a. naar hoe je het beste met deze angst kunt omgaan en komt het bouwen aan betere communicatie en het zelfvertrouwen ook aan de orde.

Scroll to top