Wilskracht

wilskrachtWilskracht kan variëren of opraken

Niemand heeft een onbeperkte hoeveelheid wilskracht en de hoeveelheid wilskracht kan ook variëren van moment tot moment. De hoeveelheid wilskracht die je ter beschikking hebt hangt af van een aantal factoren. Het is in ieder geval niet alleen genetisch bepaald. Gebruik je teveel wilskracht, door bijvoorbeeld te veel te willen of teveel van jezelf te eisen, dan zal het onherroepelijk op geraken, waardoor je je doel niet haalt. 

 

Wat voorbeelden van wisselende hoeveelheid wilskracht:

  1. Stel je voor dat je aan het lijnen bent. Vol overgave ben je er mee bezig. Tot het moment, dat je je alleen voelt, of net even wat minder lekker in je vel zit.
  2. Ook wanneer je vol passie aan een studie bent begonnen omdat je het heel leuk vindt, zal er een moment komen waarop je even geen puf er voor hebt, omdat je moe bent, stress hebt of ziek bent. De hoeveelheid wilskracht is op dat moment een stuk minder groot.
  3. Je bent bezig om je leven op een positieve manier te veranderen. Doordat je op zoveel fronten bezig bent, put je je hoeveelheid wilskracht uit, waardoor ineens niets meer lukt.

 

Wilskracht en verleidingen

Door iemand die probeert af te vallen, te laten werken in een snackbar, bind je de kat op het spek. Grote kans dat deze persoon toch gaat zitten eten. Ook de sociale omgeving is voor deze persoon erg belangrijk. Wanneer de mensen om hem/haar heen een ongezond voedingspatroon hebben, dan wordt je automatisch steeds aan verleidingen bloot gesteld, wat het extra zwaar maakt.

 

De beste manier daarom ook, om niet in verleiding te komen, is door de verleiding weg te nemen.
Mensen overschatten vaak hun wilskracht. Vol overgave wordt er vaak begonnen met een persoonlijk project waarbij geen rekening wordt gehouden dat verleidingen weerstaan echt niet makkelijk is en energie kost. Iedere keer wanneer ze een verleiding moeten afslaan, neemt de energie af, en kan het gebeuren dat de energie gewoonweg op is.

 

Een belangrijke constatering is:

  1. Iedereen wordt wel eens ziek, moe of gestrest waardoor er minder wilskracht is.
  2. Het is onmogelijk om alle verleiding in het leven weg te nemen.

 

Een goede manier om aan verleidingen het hoofd te kunnen bieden is om een hulpbronnen-analyse te maken. Hulpbronnen zijn mensen of dingen die je kunnen helpen  om gefocust te blijven op je doel waarbij je minder gebruik hoeft te maken van je eigen wilskracht..

Meer hierover: hulpbronnen

 

Wilskracht en motivatie

Op wilskracht alleen kom je er dus vaak niet. Hoe komt het dan, dat het lijkt dat sommige mensen veel meer dingen voor elkaar krijgen, dan anderen? En dat dit ze ook lukt, terwijl ze ook veel tegenslagen te verduren krijgen.

 

Het magische woord hierbij is “motivatie”. Wanneer je gemotiveerd bent, houd je je energieniveau die je nodig hebt voor je doel, op peil, zodat verleidingen minder vat op je hebben.

 

Stel je eens voor dat je probeert je conditie te verbeteren. Om de dag ga je hardlopen. Dit lukt aardig, totdat het op een dag regent. Je twijfelt, maar op wilskracht ga je toch naar buiten en maakt je rondjes. Maar dan, de volgende dag, is het weer slecht weer. Toevallig heb je ook nog eens slecht geslapen en je lijf hunkert naar de bank. En toch weer, op wilskracht, sleep je jezelf naar buiten en gaat er voor. Dan komt de dag, dat het wederom slecht weer is. Nog steeds ben je moe, en jouw favoriete film is op tv. Je besluit op de bank te gaan zitten. Je zegt tegen jezelf “ik heb toch al een aardige conditie, en ik ben hartstikke moe. Dan kan het toch geen kwaad?”. Je praat het voor jezelf goed. Wanneer je merkt dat je dingen voor jezelf aan het goed praten bent, dan is je wilskracht meestal op.

 

Motivatie moet je dus in de gaten blijven houden. Motivatie ontstaat wanneer je merkt dat wat je doet nut heeft en je verder brengt. Het is daarom nuttig om met enige regelmaat het liefst samen met iemand anders te evalueren waar je staat in het proces. Wanneer er genoeg voortgang is dan is positieve aandacht hiervoor vaak de beste beloning: "Super dat je al zo ver bent!".    

wilskracht

Motivatie als kracht

Stel je nu eens voor, dat in bovenstaand geval, dat ik niet alleen hardloop, omdat mijn conditie moet verbeteren, maar ook omdat ik hiermee geld ophaal voor een actie als alpeduzes? Tsja, dan wordt het echt een ander verhaal. Ik ben dan waarschijnlijk veel meer gemotiveerd, omdat ook anderen op mij rekenen. In dit geval heb je dus eigenlijk al de aandacht van anderen van te voren geregeld.

 

Motivatie krijg je door positieve aandacht!  

 

Het doel dat je voor ogen hebt, bepaalt grotendeels of je genoeg gemotiveerd bent. Soms denken mensen dat zij een goed doel hebben, bijvoorbeeld iets wat sociaal gewenst is, maar hebben zij er zelf niet zoveel mee.

 

Gaat iemand bijvoorbeeld studeren, terwijl hij/zij eigenlijk op zich tevreden is, met hoe het leven nu is, geen hogere/andere functie ambieert, of echt nog niet weet wat hij/zij later wil gaan doen, dan is het vaak erg moeilijk om gemotiveerd te blijven. En dat terwijl de studie wel sociaal gewenst is (door de mensen om je heen) en wellicht ook kan leiden tot een leuke baan. Anders wordt het al, als deze persoon al eens een keer in aanraking is geweest met een baan waarvoor je een bepaalde opleiding nodig hebt, en hier super enthousiast over is. Je weet dan namelijk waar je het voor doet.

 

Tot slot

Om gemotiveerd te zijn of te worden, moet je er achter komen, welke dingen het meest belangrijk zijn in je leven. Zou je hier achter willen komen, dan nodig ik je uit voor een kennismakingsgesprek. Hierin kunnen we samen kijken, naar wat de belangrijke dingen zijn in jouw leven. Daarnaast kunnen we een plan trekken, hoe je daar gaat komen, waar je zou willen zijn. Een kennismakingsgesprek is altijd vrijblijvend.

Scroll to top