Hulpbronnen

Wat zijn hulpbronnen?

Dit zijn ondersteunende zaken (mensen,  plaatsen, dingen, activiteiten) waarmee je jouw taak of de weg naar een doel beter kunt volhouden. Daarnaast kunnen hulpbronnen je helpen op de momenten dat het even wat minder gaat met je discipline of wilskracht. Je kunt hier op terug vallen. Hulpbronnen bieden vaak ook structuur.

hulpbronnenMaak van jouw hulpbronnen een hulpbronnen-analyse

Een hulpbronnen-analyse is een lijst van hulpbronnen die je kunt aanspreken, wanneer je bezig bent om een bepaald doel te behalen. Deze lijst is nuttig, omdat jouw hulpbronnen, juist in tijd van zwakte, er voor kunnen zorgen dat je niet in je valkuil valt. Bij hulpbronnen moet  je denken aan mensen, dingen, plaatsen en activiteiten, die jou kunnen helpen om je doel te behalen. Omdat het de bedoeling is dat je niet in jouw oude valkuilen loopt, zal je begrijpen dat het daarom ook goed is om jouw valkuilen in kaart te brengen.

Hulpbronnen en vragen

Hieronder een aantal hulpbronnen met er achter een vraag die je jouw hulpbron laat verkennen. Dit soort vragen kan je helpen om voor jezelf inzichtelijk te krijgen hoe je hulpbron is gedefinieerd en wat je er aan hebt.

Goede vrienden Wat kunnen vrienden voor je doen zodat jij je doel kan behalen? Moeten zij bijvoorbeeld af en toe naar de voortgang vragen? Moeten ze streng voor je zijn of juist niet?
Steun van familie Hoe kan je familie jou ondersteunen? Zijn er specifieke dingen die je familie zou kunnen doen die jou kunnen helpen bij het bereiken van jouw doel?
Ondersteunende partner Wat kan jouw partner voor jou betekenen? Wat zou je fijn vinden dat je partner doet om jou in dit proces te ondersteunen?
Sporten Hoe kun je er voor zorgen dat sport jou kan ondersteunen? Sporten kan ontspannen en energie geven. Hoe krijg je het voor elkaar dat sport een onderdeel wordt van je proces?  Kunnen vrienden,  familie of sportclub hierin jou helpen?
Gezond eten Welke invloed heeft gezond eten en drinken op jouw prestaties? Eet je wel gezond genoeg en drink je niet teveel alcohol? Hoe en/of met de hulp van wie kun je dit zo ombuigen dat dit in je voordeel kan werken?
Een fijn thuis Welke invloed heeft jouw thuis-omgeving op je? Kun je je thuis echt lekker ontspannen? Zijn er geen dingen die je belemmeren of irriteren? Kortom: Hoe zorg je dat thuis een plek is waar je een beetje bij kunt tanken?
Een goede werkplek Hoe ziet een goede werkplek er voor je uit? Kun je jezelf goed genoeg concentreren? Word je niet teveel afgeleid?
Tijd Hoe zorg je er voor dat je genoeg tijd hebt? Heb je genoeg tijd of zijn er dingen die er steeds tussendoor komen? Hoe zorg je ervoor dat je de tijd zo afbakent dat je deze  ongestoord in je proces kunt steken?
Energie Waar krijg je energie van? Energie heb je nodig om door te kunnen gaan. De één haalt energie uit bijvoorbeeld de omgang met vrienden, weer een ander door te wandelen door het bos, enzovoort. Hoe zorg jij ervoor dat je genoeg energie behoudt? Meer over energie lees je hier.
Onafhankelijkheid Waar moet je onafhankelijk van zijn om je doel te halen? Zijn er dingen die je nu belemmeren om bezig te zijn met je doel? Wat moet er gebeuren  waardoor deze zaken je niet meer belemmeren?
Geld Wat zou je met extra geld doen om jezelf te ondersteunen? Bijvoorbeeld een  snellere laptop,  een abonnement op de sportschool
Ontspanning Welke invloed heeft ontspanning op je prestaties? Maak een lijst van dingen die jou ontspannen zodat je deze kunt gebruiken op de momenten dat dit nodig is.
Kennis Hoe zorg je voor meer kennis over dit onderwerp?
Zijn er dingen die je gewoonweg nog niet weet maar die wel nuttig zijn om verder te komen? Hoe kun je er voor zorgen dat je deze kennis krijgt?
Structuur en planning Hoe zorg je ervoor dat er meer structuur komt in het werken naar dit doel? Bijvoorbeeld het maken van een planning, het bijhouden van een agenda,  het doorspreken met iemand van je resultaten.
Studiemaatje / Sportmaatje /
Lotgenoot
Welke invloed heeft een studiemaatje / sportmaatje / lotgenoot op je? Waarbij kan deze je bij helpen? Wat kun je samen doen? Hoe kun je er voor zorgen dat je een dergelijke persoon in je leven hebt?
Personal trainer / lifecoach Wat doet een personal trainer of lifecoach voor jou? Wat is de meerwaarde hiervan?  Waar kan deze je bij helpen?
Brainstormsessie Waarom kan een brainstormsessie je helpen om je doel te behalen? Regelmatig brainstormen over waar je staat en wat je nodig hebt kan helpen om je doel scherp te houden, de voortgang te bewaken maar ook zeker je hulpbronnen in kaart te houden.
Beloning Welke beloning krijg je wanneer je je doel haalt? Wat vind je heel fijn om te krijgen wanneer je je doel haalt? Wat  is voor jou zo speciaal dat je extra je best doet?

Breng je valkuilen in kaart

Door te weten wat je valkuilen zijn, kan ook duidelijk worden wat je nodig hebt om hier niet in te vallen. Dat zijn dus ook hulpbronnen. Er zijn verschillende manieren om inzicht te krijgen in je valkuilen. De meest simpele manier is echter om jezelf gewoonweg de vraag te stellen: "Waar ging het in het verleden mis?"  Ben hierover eerlijk tegen jezelf want dan heb je ook de meeste kans om hier iets aan te doen. Wanneer je een valkuil niet wil zien val je er meestal in.

(lees ook: kwaliteit kan zwakte zijn).

Veel voorkomende valkuilen zijn:

  1. je doel niet scherp hebben
  2. geen structuur hebben in wat er moet gebeuren
  3. teveel het alleen willen doen
  4. geen hulp willen/durven vragen
  5. niet goed voor jezelf zorgen (ontspanning, slaap, sport, eten)
  6. tussentijdse resultaten niet op waarde schatten

Een plan maken m.b.v. hulpbronnen en valkuilen

Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt, wat jouw hulpbronnen en valkuilen zijn, kun je vervolgens gaan kijken, hoe je dit voor jezelf kunt inzetten. Het kan nuttig zijn om dit samen met iemand ander te doen. Twee weten immers meer als één en bovendien kunnen blinde vlekken hierdoor worden voorkomen. Een hele goede vriend, je partner of coach kunnen je hier dus prima bij helpen. Een ander voordeel  van dit samen doen is ook dat je meteen een soort stok achter de deur hebt. Je weet dat de ander op de hoogte is van jouw doel maar ook van jouw valkuilen. Dat is een extra stimulans om het goed te doen.

Pak het maken van een plan gestructureerd aan.

Voorbeeld van een plan

Stel je voor, dat je je moeilijk kan concentreren en dat je dus snel bent afgeleid. Je vindt het ook erg moeilijk om alleen te studeren. Steeds weer haak je af. Na deze analyse kom je er achter dat dit vaak komt doordat er ook veel dingen om je heen staan die je afleiden. Voordat je dus überhaupt kunt gaan studeren moet je eerst jouw werkplek opruimen. Het zorgen voor een opgeruimde werkplek, misschien wel op een andere plaats in huis, is dan erg handig voor jou. Dit komt dan ook in het schema te staan.

Toch is dit alleen niet voldoende. Je merkt dat je heel snel je studie “vergeet”en iedere avond beland je achter de TV wat ook een schuldgevoel veroorzaakt. Als je hier over nadenkt kom je er achter dat 1 dag per week studeren met een medestudent voor jou erg stimulerend zou kunnen werken. Je blijft er door gefocust. Ook dit komt op de lijst.

Het simpele feit dat je partner, een coach of vriend regelmatig aan je vraagt hoe het gaat is voor veel mensen al een stimulans om bovenstaande voornemens ook daadwerkelijk te regelen.

In dit geval ontstaat de volgende lijst met hierin de hulpbronnen en acties die nodig zijn om de studie vol te houden en te volbrengen.

VOORBEELD HULPBRONNEN STUDIE

Mensen 

  • Een studiegenoot om 1 dag per week mee te studeren.
  • Een docent die om de 2 weken met je de vorderingen bespreekt
  • Je spreekt met je vriend(in) af dat je op maandagavond samen kijkt naar wat je deze week moet doen.

Plaatsen

  • Je zorgt er voor dat jouw werkplek altijd is opgeruimd.
  • In de bibliotheek zit je 1 maal per week omdat je je daar prima kan concentreren

Dingen

  • Op de oude laptop van je vader zit geen internet en is ideaal voor de studie
  • Je spreekt na iedere les met een memorecorder een korte samenvatting in.
  • Op de deur van je slaapkamer hang je een resultatenlijst.
  • Je gebruikt een kookwekker, zodat je niet te lang TV kijkt

Activiteiten

  • Je studeert steeds een uur, en neemt dan een pauze van een kwartier
  • Met een groepje uit de klas heb je 1x per maand intervisie
  • je gaat 1 keer per week hardlopen omdat dit je helder maakt
  • Iedere maand maak je een planning
  • je gaat regelmatig naar een kenniscentrum mbt jouw studie
  • Je gaat op tijd naar bed